5/20/2017

Çocukların Ödevlerinde Ev Desteği Nasıl Olmalı?

Yazar Tarih 5/20/2017
Çocukların Ödevlerinde Ev Desteği Nasıl Olmalı?

Çocukların Ödevlerinde Ev Desteği Nasıl Olmalı? - Çocuğun ödevini yetişkin desteği olmadan yapabilmesi önemli ve ihtiyaç duyulan bir kazanımdır.

Ödevlerin çocuğunuza ağır geldiğini, onun zorlandığını düşünüyorsanız ilk önce okul yetkilileri sonrasında da bir uzmandan görüş almanız yararlı olabilir.

Çocukların ödevlerini bir yetişkin desteği olmaksızın yapabilmeleri önemli ve zamana ihtiyaç duyulan bir kazanımdır ancak bunun bir anda gerçekleşemeyeceği, anne ve babanın desteğini kademeli olarak azaltıyor oluşunun çocuğa yavaş yavaş sorumluk bilincini kazandırmaya yarayacağı unutmamalıdır. Her çocuğun öğrenme hız ve stili farklıdır. Dolayısı ile her çocuk için okul ders ve ödevleri ile ilgili aileler içerisinde izlenecek yol da farklılaşmaktadır. Ancak ilkokul yılları sonlanana dek sistemli desteğin sürüyor olması normal ve gereklidir. Çünkü bu yaşlarda çocukların gerçek performanslarını zamanı kullanma becerisi, görev bilinci, önemli olan uyarana odaklanma gibi süreçler temelden etkilemektedir.

Çocuklara zamanı nasıl kullanacakları yani planlama ve organizasyon yapabilmeleri ya da sorumluluklarını yerine getirmeleri bir yetişkinin model oluşu  ve yol gösterişi dahilinde olabilmektedir. Kimi çocuklar ödevlerinin olduğu, tamamlamaları gerektiği bilincinde olabiliyor ve ödev-oyun dengesini dahi ayarlayabiliyorlar. Fakat kimi çocuklarsa ya ödevlerinin olduğunu saklıyor ya da ödevi not almayı daha okulda unutuyor ve evde ödeve başlamak istemiyor, başladıklarında bitiremiyorlar. Bu gibi zorlukların altında kimi zaman öğrenme performansı ya da dikkat ve hareketlilik gibi sebepler yatarken kimi zaman da aile içi ilişkiler bu sürecin zorlu geçmesine sebep olabiliyor.

Çocuklar evde neden ödev yapmak istemiyor olabilirler?

Çocuk ile okul sonrası evde ilk karşılamada sorulan ilk sorunun ‘Ödev’ ile ilgili oluşu.

Ödev yapılırken sürekli çocuğun yanı başında durmak.

Çalışma zamanını doğru ve işlevsel ayarlaması için çocuğa yardım etmemek. (Oyuna vakit kalmayacak ya da karnı aç ve dinlenmemişken ödeve oturması ya da uzun ödevlerde mola vermemesi.)

Ödev ile ilgili sürekli eleştiride bulunmak.

Özellikle ilkokul 1-2-3 öğrencilerinin yazıları ile ilgili sürekli düzeltmeler yapmak, yaptıklarını bir türlü beğenmeyip, silmek ve yeniden yazmalarını beklemek.

Çocuğun neyi anlamadığını anlamamak ve yapmadığı için ‘Tembel’ etiketini yapıştırmak.

Ödev yapıldığında ödül, yapılmadığında ceza vermek.

Ödev ve okul ile hiç ilgilenmemek.

Okulda dersleri anlamada güçlük çekmesi.

Öğretmenin söylediklerini sonuna kadar dinleyememesi.

Masa başında uzun saatler oturamaması gibi ilişkisel ya da yapısal sebepler bu şekilde örneklendirilebilir.

Anne-babalar sorumluluk bilinci kazandırmak ve öğrenmeyi arttırmak için neler yapabilir?

Destekleyici ve takdir edici söylemler önemli.
Aranızdaki tek konu ödevler olmamalı.
Çocuğunuz ile baş başa geçirdiğiniz, ona ayırdığınız zaman dilimi ‘Ödev saati’ olmamalı.
Ödevin nerede ve hangi saat aralıklarında yapılması gerektiği belirlenmeli.
Ödevi nerede ve ne zaman yapmak istediğine dair çocukların fikri alınmalı.
Zaman yönetimi ile ilgili çocuklara destek olunmalı. Örneğin, “Okuldan 16:00’da dönüyorsun ve 21:00’da da yatıyorsun, bu saat aralıklarında, dinlendikten ve karnını doyurduktan sonra ödevlerine başlaman mantıklı olabilir. Ama ödev yaparken vereceğin molaları iyi hesaplayalım ki ödevler bittikten sonra oyun oynamak için zamanın kalsın, ne dersin?” gibi.
Ödev saatinde, ödevlere beraber bakabilir ve hangisinden başlayacağına beraber karar verebilirsiniz. Ödevlerin uzunluğuna ve çocuğunuzun dikkatini sürdürebilmesine göre ödevleri 2 ya da 3 parçaya bölmek ve bu aralıklarda 10-15 dakika mola vermesini sağlamak yararlı olacaktır.
Ödevlerde sizden destek istediğinde (Problemi anlamadığında örneğin) elbette destek olup, yol göstermelisiniz. Önemli olan çocuğunuz yerine ödevi yapmamak, soruları çözmemektir.
Ödevlerin kontrolünde önemli olan özenli bir şekilde, hepsinin yapılıp yapılmadığıdır.  Yanlışlar zamanla giderilecektir. Ödev özenle tamamlanmış ise önce takdir edip, sonra tekrar göz atması için yanlış yerleri gösterebilirsiniz. Yanlışını düzeltemiyor ise, onunla soru üzerinden gidip, çözümü nasıl yaptığını-yanıtı ne düşünerek verdiğini anlamaya çalışarak; ‘Şuraya’ tekrar bir dikkat et istersen gibi, dikkatinden kaçan şeyi ona göstermeyi deneyebilirsiniz.
Ödevlerin ciddi anlamda çocuğunuza ağır geldiğini, onun zorlandığını düşünüyorsanız ilk önce okul yetkilileri sonrasında da bir uzmandan görüş almanız yararlı olabilir. Belki çocuğunuz için daha işlevsel bir çalışma planı gerekmekte belki de kendisine daha uygun bir eğitim sistemine yönlendirilmesi gerekmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder